I svatý Jan Nepomucký se může neočekávaně stát aktuálním světcem
Hlavní nabídka > Výběr z mých textů
Generální vikář pražského arcibiskupa Jana z Jenštejna Jan z Pomuku neboli svatý Jan Nepomucký byl svému arcibiskupovi věrným spojencem při jeho úsilí bránit králem ohrožovanou svobodu církve. V krajně vyhroceném sporu už jen jeho rozhodnutí věrně stát při svém arcibiskupovi byl hrdinský čin, který zpečetilo jeho mlčení při výslechu na mučidlech, následná smrt a svržení jeho umučeného těla z pražského kamenného mostu do Vltavy dne 20. března 1393. Už krátce po své smrti se Jan z Pomuku těšil zbožné úctě a k rozvoji jeho kultu zvláště přispíval jeho hrob ve svatovítské katedrále. Od 15. století se začíná kolem Janovy historické postavy vyvíjet legendistická tradice, která vrcholí v 17. a 18. století, kdy Jan z Pomuku ožívá jako barokní světec. Jeho tvář i příběh jsou však neobyčejně posunuty od jeho skutečného života. Jeho kult jako údajného mučedníka zpovědního tajemství však slaví triumf v r. 1729 jeho svatořečením. Janův druhý život je však poznamenán řadou omylů a také ostrých protikladů : zatímco svatojánská úcta triumfálně proniká do celého světa a jímavá svatojánská legenda je v cizině nadšeně přijímána, doma proti barokní legendě povstává antilegenda a proti Janovu vášnivému přijetí a okázalému vystavení se zvedá odpor a vlna hanobení. V českém prostředí je svatojánská legenda již v 18. století podrobena osvícenské racionalistické kritice a od těch dob se odvíjí dějinná vleklá svatojánská diskuse, kterou vedou historikové, teologové, filozofové i publicisté a politici v podstatě až dodnes. V současnosti každému, kdo má zájem se s nepomucenským tématem a problematikou více seznámit, doporučuji tři zcela zásadní tituly, které vyšly v roce 600. výročí Janovy mučednické smrti : POLC, Jaroslav V. : Svatý Jan Nepomucký, 2. vydání, Zvon 1993; VLČEK, Emanuel : Jan z Pomuku. Jeho život, umučení a slavné působení ve světle současné historie a antropologie, Vesmír 1993 a konečně VLNAS, Vít : Jan Nepomucký, česká legenda, Mladá fronta 1993, který letos k 620. nepomucenskému výročí vyšel ve druhém, podstatně rozšířeném a přepracovaném vydání v nakladatelství Paseka (2013).
Pro mne osobně na základě školního dějepisu 70. a 80. let 20. století svatý Jan Nepomucký nepředstavoval pozitivní a zajímavou postavu českých dějin. Ačkoliv jsem byl od dětství pokřtěným římským katolíkem, ve vlastní církvi jsem nevyrůstal. Ovlivněn zájmem o české dějiny, tehdy schematicky podávanými společně s Jiráskovým Temnem, už jako student gymnázia po své osobní konverzi jsem cíleně hledal společenství v českobratrské církvi evangelické a stal se jejím řádným členem. Ovšem každý osobní příběh víry má své etapy růstu, krizí a zrání. Neobyčejně silně mne zasáhl text německého evangelického teologa Dietricha Bonhoeffera o bratrské zpovědi v jeho spisku Život v obecenství, který trefně pojmenoval můj prožívaný sebeklam v duchovním životě. Paradoxně právě tento luteránský teolog mi pomohl lépe než kdokoliv jiný nepřímo odhalit nezastupitelnou hodnotu zpovědi v katolické tradici a pochopit, proč byla dokonce ustanovena jako svátost smíření. Další podnět ke konečnému rozhodnutí obnovit svoji příslušnost k mateřské církvi přišel zcela neočekávaně. V osobě sv. Jana Nepomuckého. 16. května 2000 při nepomucenském kázání prof. Tomáše Halíka v kostele Nejsvětějšího Salvátora v Praze a záhy nato při zpívané litanii před světcovou sochou na Karlově mostě, kam jsem se odebral v průvodu věřících pod hlubokým dojmem z kázání. Tomáš Halík tehdy vyzval své posluchače k rozjímání protikladu dvou Janů, Nepomuka a Husa, symbolů dvou proudů národní tradice, katolické a husitské, respektive reformační. Nelze je včlenit v jedno, jako dvě části, které přece bytostně patří k sobě ? Oba Janové byli současníky a kněžími, jeden umírá ve vodách, druhý v plamenech, oba jsou mužové slova : mlčení jednoho je stejně veliké jako neodvolání druhého. Mohl jsem důvěrně poznat evangelické i katolické církevní prostředí a proto si i obou dějinných tradic v českém národě nerozdílně vážím. Jsem si vědom, že právě v jejich protikladnosti můžeme objevovat hodnoty jejich vkladů a důrazů.
Můj osobní vztah k osobě a kultu sv. Jana Nepomuckého dodatečně umocnilo poznání, když jsem si ověřil, že donátorem svatojánské sochy z r. 1721 na rožnovském náměstí byl můj předek Václav Kvinta, jehož rodiče byli ještě původně evangelíky. Jak tvrdí Vít Vlnas, v podobě sochy Jan Nepomucký vstoupil zřejmě nejvíce do obecného povědomí. Neproměnlivě až dodnes představa mučedníka zpovědního tajemství splývá s důvěrně známou sochou kanovníka s pláštíkem přes ramena a biretem na hlavě, nachýleného poněkud ke straně a třímajícího v náručí palmu a krucifix. Všechny tyto sochy, které byly ve velké míře stavěny již dávno před zahájením Janova kanonizačního procesu, mají svůj společný vzor v nejslavnější svatojánské statui, která stojí na pražském Karlově mostě jen několik metrů od údajného místa mučedníkova svržení do Vltavy. Donátorem sochy byl baron Matyáš Wunschwitz, který si v r. 1681 dal od vídeňského sochaře Matyáše Rauchmillera zhotovit drobnou hliněnou sošku Jana Nepomuckého. Mladý spišský sochař Jan Brokoff podle hliněné skici vytvořil velikou dřevěnou sochu jako předlohu pro odlití z bronzu. Je málo známé, že Brokoff během své usilovné práce na nepomucenské soše prožil osobní konverzi od svého luteránského vyznání ke katolické konfesi. V r. 1683 podle Brokoffovy sochy bylo v Norimberku odlito výsledné bronzové dílo a nepomucenská socha mohla být vztyčena na mostním pilíři Karlova mostu.
Kanovnický oděv s křížem a mučednickou palmou se staly Janovými nejdůležitějšími atributy. Palmová ratolest odkazuje k jeho mučednické smrti a je vůbec obecným atributem mučedníků, symbolizující jejich vítězství nad smrtí. Janův oděv zdůrazňuje jeho kanonikát. Sv. Jan jako vzorný kněz prezentuje Ukřižovaného a konfrontuje tak diváka se základním poselstvím učení křesťanské církve. Jan Nepomucký se s výjimkou Panny Marie, Matky Boží, stal jediným světcem, který má místo svatozáře na hlavě věnec hvězd. Není známo, kdy přesně tento pro Jana jedinečně charakteristický motiv pěti hvězd kolem hlavy vznikl, ale je zřejmé, že vycházel ze svatojánské tradice, podle níž se okolo mrtvého těla světce, vyplaveného Vltavou, objevovala světla. V 17. století dochází ke zkonkretizování světel v pětici hvězd, která se stala natolik charakteristickým a nejslavnějším nepomucenským atributem, že na některých vyobrazeních je použita i jako zástupný symbol světce samého. Názory, k čemu symbolika pěti hvězd odkazuje, se různí. Nejpřesvědčivějším je názor, že patero hvězd se vztahuje k pěti ranám Kristovým, jehož je kněz Jan následovníkem a obrazem. Až kolem stého výročí Janovy kanonizace v r. 1829 se objevuje spekulace, že hvězdy značí pět písmen slova Tacui ( mlčel jsem ). V barokní době se takřka nenašel katolický věřící, který by neměl nějaký profesionální či osobní důvod k tomu, aby se na Jana Nepomuckého obracel jako na svého přímluvce. Jan byl všeobecně ctěn nejen jako patron mlčenlivých a vládce vodního živlu, ale hlavně i coby ochránce dobré pověsti a vítěz nad pomluvou. Jeho oddanými ctiteli se stávalo nejen světské kněžstvo, zpovědníci a právníci, ale i příslušníci všech řemesel, jež měla co do činění s vodou, jako k zázračnému léčiteli se k němu utíkali nemocní a zmrzačení, a pak také hlavně i nevinně trpící bezpráví, jako byli lidé chudí a lidé v nesnázích. Téměř za každou svatojánskou sochou se skrývá životní příběh, naděje, zklamání i vítězství barokního člověka. Nepomucenské sochy navzdory nepřízni času i lidí zůstávají dál neoddělitelnou součástí naší krajiny a společně s mariánskými sloupy určují duchovní střed našich měst a vsí… Byli bychom překvapeni, kdybychom dokázali toto dědictví nepřehlížet a nalezli k němu vztah, jak aktuální dosah pro nás může nabývat.
Svatojánský kult ovšem nenašel místo v nově se rodících národních tradicích a svatojánská tradice ve srovnání s tradicí svatováclavskou se nestala moderním politickým, národnostním i kulturním fenoménem. Tak jako sv. Václav se novodobým národním symbolem Jan Nepomucký nestal. Jistě i proto, že představoval spíše právě symbol národního rozkolu. Připomíná-li Vít Vlnas, že vždy v osudových chvílích české země se lidé jaksi samozřejmě a bez dlouhého dohadování nakonec sejdou pod pražskou sochou knížete Václava, nemohu se zdržet poznámky, že v prvních dnech po 17. listopadu 1989, které vyústily v „sametovou revoluci“, se v Rožnově pod Radhoštěm první hloučky lidí scházely za sochou sv. Jana a za dlouhých listopadových večerů tu pod otřesem událostí z pražské Národní třídy na jejím postamentu spontánně zapalovali svíčky. Jistěže nebyli přitahováni sv. Janem, ale evidentně tímto zvláštním spádovým místem náměstí, které zároveň se sochou mlčícího a kontemplujícího světce nepozbylo nic ze svého genia loci. Nadále ať chceme nebo ne, zůstává duchovním středem tohoto veřejného prostoru. A právě tehdy, aniž by si to kdokoliv z nás účastníků uvědomoval a připouštěl, stával se Jan Nepomucký, za jehož zády se hloučky nás ještě nejistých občanů scházely, ožívajícím symbolem. Symbolem pevnosti v postojích proti svévoli a bezpráví, kterého se dopouští státní moc. Jestliže podle Víta Vlnase v české národní společnosti katolíci nedokázali naplnit barokní nepomucenskou tradici novým obsahem, proč by nepomucenská legenda nemohla žít alespoň jako morální výzva a podobenství ? Baroko si svatého Jana vážilo jako muže, který ví, kdy má mluvit a kdy mlčet a který odmítl porušit svou povinnost. Jan byl především nenápadným člověkem, zodpovědným, poctivým a věrným ve svých každodenních povinnostech až do té chvíle, kdy jeho skrytá velikost byla vyzvána, aby se prokázala vrcholným svědectvím. Jsem přesvědčen, že sv. Jan Nepomucký jako mučedník pravdy a věrnosti je světcem i pro naší dobu.